Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
do wzoru kompozycji szkatułkowej zostaje zamknięta swoistą pętlą, gdy jedna z narracji podrzędnych "pochłania" opowieść ramową. Finał to czysto konwencjonalny, toteż pociąga on za sobą wystąpienie najwyższej instancji nadawczej, Autora, który w ostatnim rozdziale mówi o pogodzeniu się z powieścią, takim kształtem powieści, wszystkich jej komponentów (bohaterów, motywacji fantastycznej i baśniowej, samego dysponenta reguł). Wystąpienie Autora nie jest jednak równoznaczne z wystąpieniem Krzysztofa Bieleckiego, lecz kolejnej i ostatecznej już roli, zajmującej najwyższe piętro w piramidzie nadawczych instancji. Jeśli kompozycyjny rygor utworu umacnia autorytet nadawcy, to w tym celu, by mógł on swój autorytet wykorzystać dla pouczenia czytelnika. Metafikcji (a być może
do wzoru kompozycji szkatułkowej zostaje zamknięta swoistą pętlą, gdy jedna z narracji podrzędnych "pochłania" opowieść ramową. Finał to czysto konwencjonalny, toteż pociąga on za sobą wystąpienie najwyższej instancji nadawczej, Autora, który w ostatnim rozdziale mówi o pogodzeniu się z powieścią, takim kształtem powieści, wszystkich jej komponentów (bohaterów, motywacji fantastycznej i baśniowej, samego dysponenta reguł). Wystąpienie Autora nie jest jednak równoznaczne z wystąpieniem Krzysztofa Bieleckiego, lecz kolejnej i ostatecznej już roli, zajmującej najwyższe piętro w piramidzie nadawczych instancji. Jeśli kompozycyjny rygor utworu umacnia autorytet nadawcy, to w tym celu, by mógł on swój autorytet wykorzystać dla pouczenia czytelnika. Metafikcji (a być może
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego