Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
jego rozumienie, przeciw któremu gwałtownie buntował się Gustaw w IV części Dziadów.
W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę ludzkich sił i wyobraźni. Kończyły się rezygnacją - albo "roztrąceniem o Boga", jak pisał Słowacki, czyli szaleństwem lub śmiercią. Ku czemu by nie prowadziły, zawsze wymagały jednak od poety kreacji przestrzeni monumentalnej - musiała być w dramacie wyobrażona i przedstawiona, bo to ona była jednocześnie Tajemnicą i drogą ku Tajemnicy, ku nieskończoności.
Przestrzeń monumentalna, czyli nieskończenie otwarta - pośród niej znajdujący się człowiek mógł mieć złudzenie zerwania więzów przytwierdzających go do ziemi, do realiów świata
jego rozumienie, przeciw któremu gwałtownie buntował się Gustaw w IV części Dziadów.<br>W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę ludzkich sił i wyobraźni. Kończyły się rezygnacją - albo "roztrąceniem o Boga", jak pisał Słowacki, czyli szaleństwem lub śmiercią. Ku czemu by nie prowadziły, zawsze wymagały jednak od poety kreacji przestrzeni monumentalnej - musiała być w dramacie wyobrażona i przedstawiona, bo to ona była jednocześnie Tajemnicą i drogą ku Tajemnicy, ku nieskończoności.<br>Przestrzeń monumentalna, czyli nieskończenie otwarta - pośród niej znajdujący się człowiek mógł mieć złudzenie zerwania więzów przytwierdzających go do ziemi, do realiów świata
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego