Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
prawdy stawia wobec niemożności posiadania go, jeśli ten nie opowiada się za istnieniem Absolutu. W moim przekonaniu teza Kołakowskiego, jeśli jest słuszna, w równej mierze dotyczy każdego ze znanych mi pojęć prawdy (dotyczy więc, by główne pojęcia prawdy wymienić, pojęcia pragmatycznego i koherencyjnego), a jeśli jest niesłuszna, każde pojęcia prawdy da się wprowadzić, o ile tylko da się wprowadzić ze względów od istnienia czy nieistnienia Absolutu niezależnych.
Ale teza Kołakowskiego (albo Bóg, albo nihilizm poznawczy; w innym wysłowieniu: bez uznania istnienia Absolutu nie można mieć pojęcia prawdy ani wiedzieć, że coś jest prawdziwe) jest niesłuszna. Żeby to pokazać posłużę się od dawna
prawdy stawia wobec niemożności posiadania go, jeśli ten nie opowiada się za istnieniem Absolutu. W moim przekonaniu teza Kołakowskiego, jeśli jest słuszna, w równej mierze dotyczy każdego ze znanych mi pojęć prawdy (dotyczy więc, by główne pojęcia prawdy wymienić, pojęcia pragmatycznego i koherencyjnego), a jeśli jest niesłuszna, każde pojęcia prawdy da się wprowadzić, o ile tylko da się wprowadzić ze względów od istnienia czy nieistnienia Absolutu niezależnych.<br> Ale &lt;hi&gt;teza Kołakowskiego&lt;/hi&gt; (albo Bóg, albo nihilizm poznawczy; w innym wysłowieniu: bez uznania istnienia Absolutu nie można mieć pojęcia prawdy ani wiedzieć, że coś jest prawdziwe) &lt;hi&gt;jest niesłuszna&lt;/hi&gt;. Żeby to pokazać posłużę się od dawna
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego