Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
Na wstępie "nieustanne, żywiołowe grzmoty oklasków" jawią się jako oczywiste:
"champion świata" nie może nie budzić entuzjazmu widzów. Grzmoty zdają się więc znakiem społecznej konwencji: póki wybuchają, wszystko w porządku, mecz toczy się jak należy. Wyrażenie konotuje zatem poprawność, zwykłość, przewidywalność zdarzeń lub raczej zbiorowych zachowań. Wyznacza także (w postaci dosłownej lub przekształconej) granice siedmiu epizodów, z których zbudowany jest Filibert. Ściślej mówiąc, pierwsze zdanie prezentuje zarówno sytuację narracyjną ("wieśniak z Paryża (...) miał dziecko" to incipit bajki), jak zdarzeniową ("ostatnie dziecko (...) grało mecz"). Później zaś następuje sześć sekwencji kwitowanych, podobnie jak introdukcja, "grzmotem oklasków". Opisują one to, co stało się "na
Na wstępie "nieustanne, żywiołowe grzmoty oklasków" jawią się jako oczywiste:<br>"champion świata" nie może nie budzić entuzjazmu widzów. Grzmoty zdają się więc znakiem społecznej konwencji: póki wybuchają, wszystko w porządku, mecz toczy się jak należy. Wyrażenie konotuje zatem poprawność, zwykłość, przewidywalność zdarzeń lub raczej zbiorowych zachowań. Wyznacza także (w postaci dosłownej lub przekształconej) granice siedmiu epizodów, z których zbudowany jest Filibert. Ściślej mówiąc, pierwsze zdanie prezentuje zarówno sytuację narracyjną ("wieśniak z Paryża (...) miał dziecko" to incipit bajki), jak zdarzeniową ("ostatnie dziecko (...) grało mecz"). Później zaś następuje sześć sekwencji kwitowanych, podobnie jak introdukcja, "grzmotem oklasków". Opisują one to, co stało się "na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego