Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
się, że nie ma konieczności w tej alternatywie: może jest jakaś droga poza tomizmem i poza manicheizmem? Wydaje się, że to jest dla chrześcijaństwa dzisiejszego bardzo zasadnicze i istotne: potrzeba nam pewnej refleksji nad czasem, a jednocześnie trzeba nam uniknąć różnych pokus manichejskich.
Kołakowski potrzebuje wąskiej koncepcji racjonalizmu dla zbudowania dramaturgii myślenia pełnej paradoksów i nierozwiązywalnych sprzeczności. Może jednak są inne wyjścia? Niekoniecznie aż tak tragiczne? Można na przykład, idąc za Popperem, szukać rozwiązań w ramach racjonalizmu szerszego, "krytycznego", a nie tylko w ramach irracjonalizmu lub racjonalizmu wąskiego, który Popper nazywa "naiwnym".
SA:Jedna uwaga w sprawie porzucenia przez Kołakowskiego relatywizmu
się, że nie ma konieczności w tej alternatywie: może jest jakaś droga poza tomizmem i poza manicheizmem? Wydaje się, że to jest dla chrześcijaństwa dzisiejszego bardzo zasadnicze i istotne: potrzeba &lt;page nr=15&gt; nam pewnej refleksji nad czasem, a jednocześnie trzeba nam uniknąć różnych pokus manichejskich.<br> Kołakowski potrzebuje wąskiej koncepcji racjonalizmu dla zbudowania dramaturgii myślenia pełnej paradoksów i nierozwiązywalnych sprzeczności. Może jednak są inne wyjścia? Niekoniecznie aż tak tragiczne? Można na przykład, idąc za Popperem, szukać rozwiązań w ramach racjonalizmu szerszego, "krytycznego", a nie tylko w ramach irracjonalizmu lub racjonalizmu wąskiego, który Popper nazywa "naiwnym".&lt;/&gt;<br> &lt;hi&gt;SA&lt;/hi&gt;:&lt;who2&gt;Jedna uwaga w sprawie porzucenia przez Kołakowskiego relatywizmu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego