Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
rozumieją" należy
rozumieć jako wyraz sprzecznej tożsamości tego, co relatywne, i tego, co
absolutne.
Masao Abe twierdzi, że dla tego, kto dostąpił 'oświecenia', "wszystko jest
takie, jakie jest - sosna jest sosną, pies jest psem" (przypomina to słynny

wers zen: "Wierzba jest zielona, a kwiaty czerwone"). W 'oświeceniu'
zostaje bowiem odkryte "drugie dno" rzeczywistości, które zawiera "pierwsze
dno", czyli zwyczajną perspektywę postrzegania rzeczywistości.
Mistrzowie zen byli świadomi, że ich uczniowie mogą opacznie traktować
teorię 'jaźni zwyczajnej' i uznać, że praktyka religijna nie ma sensu, skoro i tak każdy człowiek ma 'naturę buddy'. Dlatego Mazu podkreślał sprzeczne cechy
'jaźni zwyczajnej', która z jednej strony
rozumieją"&lt;/&gt; należy <br>rozumieć jako wyraz sprzecznej tożsamości tego, co relatywne, i tego, co <br>absolutne. <br>Masao Abe twierdzi, że dla tego, kto dostąpił 'oświecenia', "wszystko jest <br>takie, jakie jest - sosna jest sosną, pies jest psem" (przypomina to słynny <br>&lt;page nr=58&gt;<br>wers zen: "Wierzba jest zielona, a kwiaty czerwone"). W 'oświeceniu' <br>zostaje bowiem odkryte "drugie dno" rzeczywistości, które zawiera "pierwsze <br>dno", czyli zwyczajną perspektywę postrzegania rzeczywistości. <br>Mistrzowie zen byli świadomi, że ich uczniowie mogą opacznie traktować <br>teorię 'jaźni zwyczajnej' i uznać, że praktyka religijna nie ma sensu, skoro i tak każdy człowiek ma 'naturę buddy'. Dlatego Mazu podkreślał sprzeczne cechy <br>'jaźni zwyczajnej', która z jednej strony
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego