pragnienie, by przechowano istotę jego nauki. <br>Jeden z jego uczniów, Sansheng, zawołał: <q>"Jakże moglibyśmy zgubić istotę <br>twojej nauki, mistrzu!".</> "Jeśli ktoś spyta cię o tę istotę, co powiesz?" <br>- zapytał Linji. Sansheng wydał 'okrzyk'. "Kto by przypuszczał, że istota <br>prawdziwej nauki właśnie zaginęła przez tego ślepego osła" - powiedział <br>Linji i wyzionął ducha. <br>Metody weryfikacji 'oświecenia' stosowane przez mistrzów zen wyraźnie <br>pokazują, że uczeń musiał udowodnić, iż faktycznie postrzega rzeczywistość <br>jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość', a nie jedynie wypowiada się <br>w sposób paradoksalny. Musiał być całkowicie spontaniczny w swoich <br>reakcjach, ponieważ nawet moment zawahania świadczył o tym, że jedynie <br>naśladuje zachowania mistrza. <br><page nr=91><br>'Cztery kategorie