Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
W świecie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' transcendencja polega
na wyjściu poza 'ja' rozumiane w kategoriach podmiotu i przedmiotu
poznania, czyli 'ja' będące bytem w sensie heideggerowskiego uobecnienia
czy też uprzedmiotowienia. Według Nishidy "na dnie naszego 'ja' jest coś,
co transceduje świadome ego. To coś nie jest czymś zewnętrznym w stosunku
do ego, ale czymś, z czego wyłania się świadome ego. Nie jest to jednak
nieświadomość ani jakiś pierwotny instynkt. Takie myślenie to kolejny błąd
logiki klasycznej".

Nie można więc uważać człowieka za pana wszechświata, czyli jedynego
dawcę sensu czy twórcę wartości. Nishida pisał: "'Jaźń jednostkowa' jest we
wszystkich aspektach samowyrażeniem Absolutu. Ego
W świecie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' transcendencja polega <br>na wyjściu poza 'ja' rozumiane w kategoriach podmiotu i przedmiotu <br>poznania, czyli 'ja' będące bytem w sensie heideggerowskiego uobecnienia <br>czy też uprzedmiotowienia. Według Nishidy &lt;q&gt;"na dnie naszego 'ja' jest coś, <br>co transceduje świadome ego. To coś nie jest czymś zewnętrznym w stosunku <br>do ego, ale czymś, z czego wyłania się świadome ego. Nie jest to jednak <br>nieświadomość ani jakiś pierwotny instynkt. Takie myślenie to kolejny błąd <br>logiki klasycznej". &lt;/&gt;<br>&lt;page nr=298&gt;<br>Nie można więc uważać człowieka za pana wszechświata, czyli jedynego <br>dawcę sensu czy twórcę wartości. Nishida pisał: "'Jaźń jednostkowa' jest we <br>wszystkich aspektach samowyrażeniem Absolutu. Ego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego