Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
funkcyjnej, zwłaszcza zaś wykorzystanie polifonii i w konsekwencji
rozszerzenie zakresu środków technicznych, jako nawiązanie do tradycji polifonii
wokalnej,
­ rozwinięta, bogata harmonika, jako konsekwencja jej tradycji ewolucyjnej
na gruncie systemu funkcyjnego,
­ elementy mszy kantatowej.
W pierwszej grupie występuje dalsze zróżnicowanie wewnętrzne. Z jednej strony
maksymalne uproszczenie języka muzycznego i ograniczenie typu ekspresji i stylu
do skonwencjonalizowanego modelu. Są to trzyczęściowe missae breves (Kyrie,
Sanctus, Agnus Dei) niewielkich rozmiarów. Missa brevis (1991) per coro misto
Świdra stanowi nawiązanie do modelu stylistycznego mszy użytkowej XIX w., prostej
harmonicznie, tonalnie (h, D) i fakturalnie, preferującej wolne tempa (Largo,
Moderato maestoso, Grave) i jednolity materiał dla
funkcyjnej, zwłaszcza zaś wykorzystanie polifonii i w konsekwencji <br>rozszerzenie zakresu środków technicznych, jako nawiązanie do tradycji polifonii <br>wokalnej,<br> ­ rozwinięta, bogata harmonika, jako konsekwencja jej tradycji ewolucyjnej <br>na gruncie systemu funkcyjnego,<br> ­ elementy mszy kantatowej.<br> W pierwszej grupie występuje dalsze zróżnicowanie wewnętrzne. Z jednej strony <br>maksymalne uproszczenie języka muzycznego i ograniczenie typu ekspresji i stylu <br>do skonwencjonalizowanego modelu. Są to trzyczęściowe missae breves (Kyrie, <br>Sanctus, Agnus Dei) niewielkich rozmiarów. Missa brevis (1991) per coro misto <br>Świdra stanowi nawiązanie do modelu stylistycznego mszy użytkowej XIX w., prostej <br>harmonicznie, tonalnie (h, D) i fakturalnie, preferującej wolne tempa (Largo, <br>Moderato maestoso, Grave) i jednolity materiał dla
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego