Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
opisy wnętrz (jest to związane z mocnym wkroczeniem do dramatu żywiołu epickiego), dialogi ustawicznie są przerywane didaskaliowymi informacjami, każdą ze scen kończą dokładne wskazówki, dotyczące gry. W didaskalia została też wpisana nowość: zapis udrapowanych starannie żywych obrazów, rozdzielających poszczególne sceny. Malownicze upozowanie aktorów, dające efekt zastygnięcia postaci, zamykały scenę obrazem gestycznym, który miał zapaść w pamięć widzów, kształtować atmosferę. Hugo wyraźnie zaufał tu efektom czysto wizualnym, obarczył je zadaniem wzbudzenia patetycznych emocji, które by zastąpiły tradycyjne walory tekstu dramatycznego. Przypadła zatem didaskaliom funkcja jeszcze ważniejsza niż we wcześniejszych jego dramatach.
Nowości didaskaliów w Burgrafach znów zdecydowanie nie były kierowane do czytelnika
opisy wnętrz (jest to związane z mocnym wkroczeniem do dramatu żywiołu epickiego), dialogi ustawicznie są przerywane didaskaliowymi informacjami, każdą ze scen kończą dokładne wskazówki, dotyczące gry. W didaskalia została też wpisana nowość: zapis udrapowanych starannie żywych obrazów, rozdzielających poszczególne sceny. Malownicze upozowanie aktorów, dające efekt zastygnięcia postaci, zamykały scenę obrazem gestycznym, który miał zapaść w pamięć widzów, kształtować atmosferę. Hugo wyraźnie zaufał tu efektom czysto wizualnym, obarczył je zadaniem wzbudzenia patetycznych emocji, które by zastąpiły tradycyjne walory tekstu dramatycznego. Przypadła zatem didaskaliom funkcja jeszcze ważniejsza niż we wcześniejszych jego dramatach.<br>Nowości didaskaliów w Burgrafach znów zdecydowanie nie były kierowane do czytelnika
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego