Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Kościół". Charakter opracowania
tego wersu ma wymiar szerszy. Podważa przede wszystkim stereotypowe przekonanie
o efektywności poszukiwania czy też możliwości istnienia jednego, zwłaszcza
apriorycznie określonego modelu estetycznego muzyki kościelnej XX w.; sugeruje,
że model taki nie istnieje, zwłaszcza w świadomości twórczej kompozytora. Z
formalnego natomiast punktu widzenia materiał chorałowy pełni funkcję integracyjną,
wprowadzając kategorię korespondencji. Jak widać, chorał gregoriański we mszach
nr 2, 3, 4 oprócz funkcji integracyjnej nie zawsze staje się nośnikiem ekspresji
chorałowej, służąc niekiedy także dramatyzacji tekstu. Równie ekspresyjnie (Largo)
­ patetycznie, opracowuje Nowowiejski wers Et unam sanctam, catholicam et apostolicam
Ecclesiam (s. 21, prz. 141) w Mszy nr 4
Kościół". Charakter opracowania <br>tego wersu ma wymiar szerszy. Podważa przede wszystkim stereotypowe przekonanie <br>o efektywności poszukiwania czy też możliwości istnienia jednego, zwłaszcza <br>apriorycznie określonego modelu estetycznego muzyki kościelnej XX w.; sugeruje, <br>że model taki nie istnieje, zwłaszcza w świadomości twórczej kompozytora. Z <br>formalnego natomiast punktu widzenia materiał chorałowy pełni funkcję integracyjną, <br>wprowadzając kategorię korespondencji. Jak widać, chorał gregoriański we mszach <br>nr 2, 3, 4 oprócz funkcji integracyjnej nie zawsze staje się nośnikiem ekspresji <br>chorałowej, służąc niekiedy także dramatyzacji tekstu. Równie ekspresyjnie (Largo) <br>­ patetycznie, opracowuje Nowowiejski wers Et unam sanctam, catholicam et apostolicam <br>Ecclesiam (s. 21, prz. 141) w Mszy nr 4
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego