Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
celu wypadnie na ogół różnie dla różnych klas wnioskowań; inne np. zadanie staramy się zrealizować weryfikując określoną hipotezę, inne zaś, gdy dokonujemy wyboru spośród większej liczby hipotez; charakter możliwych konkluzji (proste, czy złożone) oraz ich liczba (skończona, czy nieskończona) także nie są bez wpływu na cel wnioskowania. Ogólnie jednak tendencja, jaką będziemy się tutaj kierowali, jest następująca: Będziemy oceniali, a więc i uzasadniali reguły wnioskowania ze względu na cel poznawczy. Ponieważ zaś konkluzja wnioskowania (nazwijmy ją h ) dotyczy wartości parametru x, przeto stopień r osiągnięcia celu zależeć będzie (1) od tego, jaka jest prawdziwa wartość owego parametru; (2) od tego, jaka konkluzja
celu wypadnie na ogół różnie dla różnych klas wnioskowań; inne np. zadanie staramy się zrealizować weryfikując określoną hipotezę, inne zaś, gdy dokonujemy wyboru spośród większej liczby hipotez; charakter możliwych konkluzji (proste, czy złożone) oraz ich liczba (skończona, czy nieskończona) także nie są bez wpływu na cel wnioskowania. Ogólnie jednak tendencja, jaką będziemy się tutaj kierowali, jest następująca: Będziemy oceniali, a więc i uzasadniali reguły wnioskowania ze względu na cel poznawczy. Ponieważ zaś konkluzja wnioskowania (nazwijmy ją h ) dotyczy wartości parametru x, przeto stopień r osiągnięcia celu zależeć będzie (1) od tego, jaka jest prawdziwa wartość owego parametru; (2) od tego, jaka konkluzja
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego