Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
logiki paradoksu' w twierdzeniu, iż nawet kamienie
i drzewa są istotami czującymi, kryje się sąd paradoksowy utożsamiający
pojęcia przeciwstawne niebiegunowe (różne) dzięki wymienności cech

utożsamianych elementów. Nikt nie kwestionuje tego, że 'jaźń jednostkowa'
ma zdolność odczuwania. Zgodnie z teorią 'jaźni jednostkowej jako jedynej
rzeczywistości' jest ona tożsama ze wszystkim, co jawi się jako przedmioty
poznania, a więc wszystko (także kamienie czy ziemia) posiada zdolność
odczuwania tak samo jak 'jaźń jednostkowa'. W tym sensie wszystkie
przedmioty poznania są 'istotami czującymi'.
Dogen nie zgadzał się z poglądami przedstawicieli szkoły tendai, według
których 'natura buddy' jest czymś w rodzaju zarodka, który potencjalnie ma
szansę rozwinąć
logiki paradoksu' w twierdzeniu, iż nawet kamienie <br>i drzewa są istotami czującymi, kryje się sąd paradoksowy utożsamiający <br>pojęcia przeciwstawne niebiegunowe (różne) dzięki wymienności cech <br>&lt;page nr=241&gt;<br>utożsamianych elementów. Nikt nie kwestionuje tego, że 'jaźń jednostkowa' <br>ma zdolność odczuwania. Zgodnie z teorią 'jaźni jednostkowej jako jedynej <br>rzeczywistości' jest ona tożsama ze wszystkim, co jawi się jako przedmioty <br>poznania, a więc wszystko (także kamienie czy ziemia) posiada zdolność <br>odczuwania tak samo jak 'jaźń jednostkowa'. W tym sensie wszystkie <br>przedmioty poznania są 'istotami czującymi'. <br>Dogen nie zgadzał się z poglądami przedstawicieli szkoły tendai, według <br>których 'natura buddy' jest czymś w rodzaju zarodka, który potencjalnie ma <br>szansę rozwinąć
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego