o tym, iż <br>w 'oświeceniu' nie zachodzi transformacja 'jaźni jednostkowej' w 'stan <br>buddy', stanowiący jej przeciwieństwo, jest teoria tożsamości 'oświecenia' <br>i 'jaźni zwyczajnej' w naukach mistrzów zen. Twierdzenie, że 'jaźń jednostkowa' <br>jest 'buddą' nabiera zdecydowanie paradoksalnego sensu, gdy 'jaźń <br>jednostkowa' jest wyraźnie określana mianem 'jaźni zwyczajnej'. <br>'Jaźń zwyczajna' to 'jaźń jednostkowa', która myśli, czuje i wartościuje, <br>ponieważ jest świadoma swojej odrębności. 'Jaźń zwyczajna' ustanawia samą <br>siebie w każdym akcie poznania, ponieważ jest w nim obecna jako podmiot, <br>który jest różny od przedmiotu poznania. <br>Pojęcie 'jaźni zwyczajnej' pojawia się w naukach mistrza Nanquana <br>Puyuana (jap. Nansen Fugan ?-834), który na pytanie swojego