Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
rozumem paradoksowym.
Opis 'oświecenia' zawarty w naukach mistrzów zen może być uznany
za prawdę jedynie z punktu widzenia rozumu paradoksowego. Nie
oznacza to jednak, że rozum klasyczny powinien być całkowicie wyeliminowany.
Nishida podkreślał wielokrotnie, że klasyczna logika związana
z dualizmem podmiotu i przedmiotu poznania nie jest całkowicie błędna,
gdyż "logika klasyczna jako samodeterminacja konkretnej logiki ('logiki
paradoksu') także się w niej zawiera". Logika klasyczna jest rezultatem
jednostronnej refleksji nad rzeczywistością, będącą 'absolutnie sprzeczną
samotożsamością', refleksji, w której ujmowany jest jedynie aspekt różnicy
(sprzeczności), a pomijany aspekt tożsamości. "Błądzenie polega na
tym, że uważamy za nasze prawdziwe 'ja' uprzedmiotowioną 'jaźń jednostkową',
czyli
rozumem paradoksowym. <br>Opis 'oświecenia' zawarty w naukach mistrzów zen może być uznany <br>za prawdę jedynie z punktu widzenia rozumu paradoksowego. Nie <br>oznacza to jednak, że rozum klasyczny powinien być całkowicie wyeliminowany. <br>Nishida podkreślał wielokrotnie, że klasyczna logika związana <br>z dualizmem podmiotu i przedmiotu poznania nie jest całkowicie błędna, <br>gdyż "logika klasyczna jako samodeterminacja konkretnej logiki ('logiki <br>paradoksu') także się w niej zawiera". Logika klasyczna jest rezultatem <br>jednostronnej refleksji nad rzeczywistością, będącą 'absolutnie sprzeczną <br>samotożsamością', refleksji, w której ujmowany jest jedynie aspekt różnicy <br>(sprzeczności), a pomijany aspekt tożsamości. &lt;q&gt;"Błądzenie polega na <br>tym, że uważamy za nasze prawdziwe 'ja' uprzedmiotowioną 'jaźń jednostkową', <br>czyli
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego