Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ostrego przeciwstawiania dwóch form nauczania adeptów zen- medytacji
w pozycji siedzącej i metody 'wpatrywania się w koan'. Zgodnie z tradycją
szkoły soto medytacja uznana za 'koan przejawiony' jest uważana za
doskonalszą formę praktyki niż 'koany dawnych mistrzów' (jap. kosoku koan).
Niektórzy przedstawiciele szkoły soto głoszący wyższość medytacji
wykazywali, iż praktyka koanów ma negatywny wpływ na uczniów. Na
przykład Gesshu Soko (1618-1654), twierdził, że efektywność tej metody jest
niewielka."Kiedy przebywałem w Choenji w Mikawie dawno temu - pisał
Gesshu - zadawałem swoim uczniom koany i zmuszałem ich do pracy nad
nimi, ale tylko nieliczni osiągnęli dzięki temu wielkie przebudzenie. Większość

uczniów na
ostrego przeciwstawiania dwóch form nauczania adeptów zen- medytacji <br>w pozycji siedzącej i metody 'wpatrywania się w koan'. Zgodnie z tradycją <br>szkoły soto medytacja uznana za 'koan przejawiony' jest uważana za <br>doskonalszą formę praktyki niż 'koany dawnych mistrzów' (jap. kosoku koan). <br>Niektórzy przedstawiciele szkoły soto głoszący wyższość medytacji <br>wykazywali, iż praktyka koanów ma negatywny wpływ na uczniów. Na <br>przykład Gesshu Soko (1618-1654), twierdził, że efektywność tej metody jest <br>niewielka.&lt;q&gt;"Kiedy przebywałem w Choenji w Mikawie dawno temu - pisał <br>Gesshu - zadawałem swoim uczniom koany i zmuszałem ich do pracy nad <br>nimi, ale tylko nieliczni osiągnęli dzięki temu wielkie przebudzenie. Większość <br>&lt;page nr=127&gt;<br>uczniów na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego