Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
kategorię szeregowania i równocześnie zbliżającym koncepcję formy do mszy kantatowej jest również fuga, zastosowana przez Wiłkomirskiego dwukrotnie (1 i 3 Kyrie oraz Cum Sancto Spiritu) i wprowadzone fugata (np. Hosann, 3 Agnus) czy duet (2 Christe). W przeciwieństwie do Maliszewskiego, Wiłkomirski dąży do zamknięcia całej formy, modyfikując w Dona nobis materiał z Kyrie. Obie msze reprezentują koncepcję formy szeregowej, dla której wzorce stanowiły zapewne msza symfoniczna (Maliszewski) i kantatowa (Wiłkomirski).
Inni twórcy we mszach pochodzących z różnych dekad posługują się w nieco odmienny sposób koncepcją formy szeregowej. T. Szeligowski w Mszy łacińskiej (1932) podkreśla ideę szeregowania jako następstwa struktur zamkniętych, wprowadzając
kategorię szeregowania i równocześnie zbliżającym koncepcję formy do mszy kantatowej jest również fuga, zastosowana przez Wiłkomirskiego dwukrotnie (1 i 3 &lt;name type="tit"&gt;Kyrie&lt;/&gt; oraz &lt;name type="tit"&gt;Cum Sancto Spiritu&lt;/&gt;) i wprowadzone fugata (np. &lt;name type="tit"&gt;Hosann&lt;/&gt;, 3 &lt;name type="tit"&gt;Agnus&lt;/&gt;) czy duet (2 &lt;name type="tit"&gt;Christe&lt;/&gt;). W przeciwieństwie do Maliszewskiego, Wiłkomirski dąży do zamknięcia całej formy, modyfikując w &lt;name type="tit"&gt;Dona nobis&lt;/&gt; materiał z &lt;name type="tit"&gt;Kyrie&lt;/&gt;. Obie msze reprezentują koncepcję formy szeregowej, dla której wzorce stanowiły zapewne msza symfoniczna (Maliszewski) i kantatowa (Wiłkomirski).<br>Inni twórcy we mszach pochodzących z różnych dekad posługują się w nieco odmienny sposób koncepcją formy szeregowej. T. Szeligowski w Mszy łacińskiej (1932) podkreśla ideę szeregowania jako następstwa struktur zamkniętych, wprowadzając
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego