Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Credo rozpoczyna od wprowadzenia rodzaju rytmizowanego chorałowego
cantus firmus, umieszczonego w głosie najniższym z tekstem Patrem omnipotentem
­ et invisibilium. Część tę konstruuje jednak opierając się na praktyce quasi
alternatim; dookreślenie to
jest związane z nieznacznym rytmizowaniem (chodzi tu właściwie o wyraźniejszą
deklamację, podkreślenie akcentu słowa) materiału chorałowego, niekiedy zmianę
kontekstu modalnego w odcinkach jednogłosowych (a także unisonowych i ze zdwojeniami
oktawowymi): Et in unum Dominum (unison TB), Qui propter nos homines (unison
TB, s. 11), Crucifixus (T, zmiana modus), Et in Spiritum (B, s. 13), Et in unam
Sanctam
(zdwojenia czterogłosu SATB, rodzaj kulminacji, s. 14), Et expecto resurrectionem
(zdwojenia oktawowe
Credo rozpoczyna od wprowadzenia rodzaju rytmizowanego chorałowego <br>cantus firmus, umieszczonego w głosie najniższym z tekstem Patrem omnipotentem <br>­ et invisibilium. Część tę konstruuje jednak opierając się na praktyce quasi <br>alternatim; dookreślenie to <br>jest związane z nieznacznym rytmizowaniem (chodzi tu właściwie o wyraźniejszą <br>deklamację, podkreślenie akcentu słowa) materiału chorałowego, niekiedy zmianę <br>kontekstu modalnego w odcinkach jednogłosowych (a także unisonowych i ze zdwojeniami <br>oktawowymi): Et in unum Dominum (unison TB), Qui propter nos homines (unison <br>TB, s. 11), Crucifixus (T, zmiana modus), Et in Spiritum (B, s. 13), Et in unam <br>Sanctam <br>(zdwojenia czterogłosu SATB, rodzaj kulminacji, s. 14), Et expecto resurrectionem <br>(zdwojenia oktawowe
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego