Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
kompozytorów współczesnych, omówiona w poprzednim rozdziale, wydaje się wskazywać na różnorodne koncepcje formy. W tym rozdziale zamierzam odpowiedzieć na trzy główne pytania:
­ czym charakteryzuje się koncepcja formy cyklu mszalnego we mszach polskich kompozytorów współczesnych,
­ na czym polegają zróżnicowania wewnętrzne formy,
­ do jakiej tradycji nawiązuje.
1. MOŻLIWOŚCI UKSZTAŁTOWAŃ STRUKTURALNYCH
Wieloczęściowość cyklu mszalnego nie jest jedynie prostym następstwem poszczególnych części ­ porządkiem architektonicznym. Istotne są tu kategorie powiązań wewnętrznych oraz występujących miedzy częściami. Pytamy więc, w jaki sposób kompozytor buduje, tworzy integralną formę cyklu, przy czym ważna tu jest integracja strukturalna, nie zaś wyłącznie architektoniczne następstwo części. Werner F. Korte (1964, s. 16) określa
kompozytorów współczesnych, omówiona w poprzednim rozdziale, wydaje się wskazywać na różnorodne koncepcje formy. W tym rozdziale zamierzam odpowiedzieć na trzy główne pytania:<br>­ czym charakteryzuje się koncepcja formy cyklu mszalnego we mszach polskich kompozytorów współczesnych,<br>­ na czym polegają zróżnicowania wewnętrzne formy,<br>­ do jakiej tradycji nawiązuje.<br>&lt;tit1&gt;1. MOŻLIWOŚCI UKSZTAŁTOWAŃ STRUKTURALNYCH&lt;/&gt;<br>Wieloczęściowość cyklu mszalnego nie jest jedynie prostym następstwem poszczególnych części ­ porządkiem architektonicznym. Istotne są tu kategorie powiązań wewnętrznych oraz występujących miedzy częściami. Pytamy więc, w jaki sposób kompozytor buduje, tworzy integralną formę cyklu, przy czym ważna tu jest integracja strukturalna, nie zaś wyłącznie architektoniczne następstwo części. Werner F. Korte (1964, s. 16) określa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego