Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 24
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
pierwszej generacji, jeżdżących od 1991 r., wszystko ma wrócić do normy. 43 składy drugiej generacji powstały po 1994 r. Ich producent Siemens zapewnił, że nie zamierza wycofać się z żadnego nowego projektu.

Prekursorami nowej potęgi kolei szynowej byli Japończycy (koncern Mitsubishi), którzy już w 1964 r. uruchomili pędzący 230 km na godzinę pociąg-pocisk (szinkansen), gdy w Europie prędkość pociągów pospiesznych była dwa razy niższa. Tylko Francuzi podjęli wyzwanie i wymyślili konkurencyjny TGV, czyli "pociąg o wielkiej prędkości". Koszt pierwszej linii Paryż-Lyon, uruchomionej w 1981 r., wożącej rocznie przeszło 20 mln pasażerów, zwrócił się po 11 latach. TGV rozwija maksymalną prędkość
pierwszej generacji, jeżdżących od 1991 r., wszystko ma wrócić do normy. 43 składy drugiej generacji powstały po 1994 r. Ich producent Siemens zapewnił, że nie zamierza wycofać się z żadnego nowego projektu.<br><br> Prekursorami nowej potęgi kolei szynowej byli Japończycy (koncern Mitsubishi), którzy już w 1964 r. uruchomili pędzący 230 km na godzinę pociąg-pocisk (&lt;orig&gt;szinkansen&lt;/&gt;), gdy w Europie prędkość pociągów pospiesznych była dwa razy niższa. Tylko Francuzi podjęli wyzwanie i wymyślili konkurencyjny TGV, czyli "pociąg o wielkiej prędkości". Koszt pierwszej linii Paryż-Lyon, uruchomionej w 1981 r., wożącej rocznie przeszło 20 mln pasażerów, zwrócił się po 11 latach. TGV rozwija maksymalną prędkość
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego