Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
absolutnej' nie polega na jej uprzedmiotowieniu
i sformułowania sądu: "wszystko jest nicością". Jak słusznie zauważa
Nishida, w takim wypadku "istnieje nadal jakiś podmiot, który wydaje sąd".
Dotarcie do 'nicości absolutnej' oznacza ujrzenie rzeczywistości jako
'absolutnie sprzecznej samotożsamości' wszelkich przeciwieństw, a więc
także przeciwieństwa podmiotu i przedmiotu poznania. Formułowanie sądów
o 'nicości absolutnej' wymaga więc 'logiki paradoksu'.
W filozofii Heideggera także możemy znaleźć przekonanie, że prawdziwa
'nicość' nie może być uprzedmiotowiona nawet jako antyteza. Uważam, że
w filozofii Heideggera odpowiednikiem 'nicości relatywnej' jest 'nicość
wyobrażona' (niem. das eingebildete Nichts), a 'nicości absolutnej' - 'nicość
właściwa' (niem. das eigentliche Nichts). "To, co jest po
absolutnej' nie polega na jej uprzedmiotowieniu <br>i sformułowania sądu: "wszystko jest nicością". Jak słusznie zauważa <br>Nishida, w takim wypadku "istnieje nadal jakiś podmiot, który wydaje sąd". <br>Dotarcie do 'nicości absolutnej' oznacza ujrzenie rzeczywistości jako <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości' wszelkich przeciwieństw, a więc <br>także przeciwieństwa podmiotu i przedmiotu poznania. Formułowanie sądów <br>o 'nicości absolutnej' wymaga więc 'logiki paradoksu'. <br>W filozofii Heideggera także możemy znaleźć przekonanie, że prawdziwa <br>'nicość' nie może być uprzedmiotowiona nawet jako antyteza. Uważam, że <br>w filozofii Heideggera odpowiednikiem 'nicości relatywnej' jest 'nicość <br>wyobrażona' (niem. das eingebildete Nichts), a 'nicości absolutnej' - 'nicość <br>właściwa' (niem. das eigentliche Nichts). "To, co jest po
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego