Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
tak, zważywszy na tradycje myślowe, z których Kołakowski wyszedł.
Kluczowym argumentem przemawiającym według Kołakowskiego na korzyść religii jest, jak wiemy, ten, że "jeśli nie ma Boga, to wszystko wolno" - w sferze ostatecznych uzasadnień zarówno teoretycznych, jak i moralnych. Otóż jest to dyskusyjne, a nawet nieprawdziwe, gdyby przyjąć nie tylko, że nie ma etycznych ateistów, ale że nie ma prawdy w nauce, obojętnej na istnienie lub nieistnienie Boga - co byłoby raczej trudne do wykazania - ale także, że nie istnieją spójne teorie prawdy i spójne koncepcje moralności. Natomiast trafna wydaje mi się myśl, że Absolut jest ostatecznym gwarantem zarówno prawdy naszych dokonań, jak wartości
tak, zważywszy na tradycje myślowe, z których Kołakowski wyszedł.<br> Kluczowym argumentem przemawiającym według Kołakowskiego na korzyść religii jest, jak wiemy, ten, że "jeśli nie ma Boga, to wszystko wolno" - w sferze ostatecznych uzasadnień zarówno teoretycznych, jak i moralnych. Otóż jest to dyskusyjne, a nawet nieprawdziwe, gdyby przyjąć nie tylko, że nie ma etycznych ateistów, ale że nie ma prawdy w nauce, obojętnej na istnienie lub nieistnienie Boga - co byłoby raczej trudne do wykazania - ale także, że nie istnieją spójne teorie prawdy i spójne koncepcje moralności. Natomiast trafna wydaje mi się myśl, że Absolut jest ostatecznym gwarantem zarówno prawdy naszych dokonań, jak wartości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego