Typ tekstu: Książka
Autor: Grzegorz Brzozowicz, Filip Łobodziński
Tytuł: 100 płyt, które wstrząsnęły światem. Kronika czasów popkultury.
Rok: 2000
prostotą faktury były zjawiskiem niezwykle nowatorskim w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, choć kładł też duży nacisk na zróżnicowane brzmienia. W swoich kompozycjach nakazywał wykonawcom nietypową grę na instrumentach (na przykład jeżdżenie paznokciem po strunach harfy albo uderzenie w pedał fortepianu) . Był to też czas rozbudowanego instrumentarium perkusyjnego, co oczywiście zwiększa niewyobrażalnie paletę barw orkiestry. Na początku lat siedemdziesiątych dał się jednak zauważyć zwrot w podejściu Góreckiego do muzyki. Teraz zaczęły pojawiać się szerokie płaszczyzny o w miarę jednolitej fakturze, utwory zatraciły pierwotną motorykę na rzecz kontemplacji. Coraz wyraźniej Górecki opowiadał się za strukturalnym minimalizmem, za prostotą. III Symfonia, dedykowana żonie, jest
prostotą faktury były zjawiskiem niezwykle nowatorskim w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, choć kładł też duży nacisk na zróżnicowane brzmienia. W swoich kompozycjach nakazywał wykonawcom nietypową grę na instrumentach (na przykład jeżdżenie paznokciem po strunach harfy albo uderzenie w pedał fortepianu) . Był to też czas rozbudowanego instrumentarium perkusyjnego, co oczywiście zwiększa niewyobrażalnie paletę barw orkiestry. Na początku lat siedemdziesiątych dał się jednak zauważyć zwrot w podejściu Góreckiego do muzyki. Teraz zaczęły pojawiać się szerokie płaszczyzny o w miarę jednolitej fakturze, utwory zatraciły pierwotną motorykę na rzecz kontemplacji. Coraz wyraźniej Górecki opowiadał się za strukturalnym minimalizmem, za prostotą. III Symfonia, dedykowana żonie, jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego