Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
44). W Mszy nr
3, zwłaszcza w częściach Gloria i Credo, organy stanowią partię koncertującą,
współtworząc wraz z chórem rodzaj narracji dynamicznej, pełnej blasku, z charakterystycznymi
skrętami tonalnymi (s. 12-13, prz. 143). Skromniejszą funkcję towarzyszenia,
niekiedy z samodzielnym materiałem, pełnią organy w Mszy nr 4.
Z tego z konieczności ogólnego omówienia wyłania się interesująca osobowość
Nowowiejskiego jako twórcy mszy łacińskich pierwszej połowy stulecia; można
bowiem traktować jego opus 49 jako opus summum estetyki gatunku. Był twórcą
o orientacji tradycjonalisty, dla którego jednak styl muzyki kościelnej nie
stanowił konieczności poruszania się w relatywistycznie ortodoksyjnym, apriorycznie
narzuconym gorsecie reguł. Jeśli przyjąć wewnętrzną
44). W Mszy nr <br>3, zwłaszcza w częściach Gloria i Credo, organy stanowią partię koncertującą, <br>współtworząc wraz z chórem rodzaj narracji dynamicznej, pełnej blasku, z charakterystycznymi <br>skrętami tonalnymi (s. 12-13, prz. 143). Skromniejszą funkcję towarzyszenia, <br>niekiedy z samodzielnym materiałem, pełnią organy w Mszy nr 4.<br> Z tego z konieczności ogólnego omówienia wyłania się interesująca osobowość <br>Nowowiejskiego jako twórcy mszy łacińskich pierwszej połowy stulecia; można <br>bowiem traktować jego opus 49 jako opus summum estetyki gatunku. Był twórcą <br>o orientacji tradycjonalisty, dla którego jednak styl muzyki kościelnej nie <br>stanowił konieczności poruszania się w relatywistycznie ortodoksyjnym, apriorycznie <br>narzuconym gorsecie reguł. Jeśli przyjąć wewnętrzną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego