Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Nowa Fantastyka
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1996
Boże; teologia ma je objaśnić, rozpoznać, zinterpretować. Także wpisać w kontekst najnowszego okrycia naukowego czy mającej znamiona prawdy diagnozy społecznej.
Obcy, inne światy, zasiedlony kosmos - nie są odkryciem, konstatacją ani faktem naukowym. Są mitem. Są przypuszczeniem, literackim i filmowym marzeniem. Są tworem wyobraźni i tworzywem dla wyobraźni. Są symbolem i owocują językami symboli, których używamy, chcąc opowiedzieć o swoich lękach, tęsknotach i nadziejach politycznych, psychologicznych, cywilizacyjnych, religijnych. Są wreszcie figurami z politycznego i obyczajowego kabaretu.
Także kabaretu antyreligijnego, jak było u Blisha. Na co się specjalnie nie dąsam, bo pamiętam, że Zajdel na przykład używał Obcego w kabarecie antykomunistycznym. Fantastyka jako
Boże; teologia ma je objaśnić, rozpoznać, zinterpretować. Także wpisać w kontekst najnowszego okrycia naukowego czy mającej znamiona prawdy diagnozy społecznej.<br>Obcy, inne światy, zasiedlony kosmos - nie są odkryciem, konstatacją ani faktem naukowym. Są mitem. Są przypuszczeniem, literackim i filmowym marzeniem. Są tworem wyobraźni i tworzywem dla wyobraźni. Są symbolem i owocują językami symboli, których używamy, chcąc opowiedzieć o swoich lękach, tęsknotach i nadziejach politycznych, psychologicznych, cywilizacyjnych, religijnych. Są wreszcie figurami z politycznego i obyczajowego kabaretu.<br>Także kabaretu antyreligijnego, jak było u Blisha. Na co się specjalnie nie dąsam, bo pamiętam, że Zajdel na przykład używał Obcego w kabarecie antykomunistycznym. Fantastyka jako
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego