Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 7-8
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1964
do kostnienia i zamieniania się w martwą literę. Wtedy na scenę wkraczają brązownicy i zaczyna się złocenie posągów.
Kult Tarasa Szewczenkl, którego sto pięćdziesięciolecie od dnia urodzin obchodzi w roku bieżącym naród ukraiński, powstał właściwie już za życia poety. Chłop pańszczyźniany,., wykupiony" od swego właściciela, jakby chodziło o martwy przedmiot pańszczyzna w Rosji była od czasów Katarzyny II autentycznym niewolnictwem - genialny samouk, sam jeden dokonał dzieła, które w innych warunkach wymagałoby wysiłków niejednego pokolenia: położył podwaliny pod odrodzenie uśpionej świadomości narodowej. Zapewne, poczucie odrębności znajdziemy nawet u pisarzy osiemnastowiecznych, piszących raz po ukraińsku, raz po rosyjsku - u Kapnista, Kotlarewskiego, ale nie
do kostnienia i zamieniania się w martwą literę. Wtedy na scenę wkraczają brązownicy i zaczyna się złocenie posągów.<br>Kult Tarasa Szewczenkl, którego sto pięćdziesięciolecie od dnia urodzin obchodzi w roku bieżącym naród ukraiński, powstał właściwie już za życia poety. Chłop pańszczyźniany,., wykupiony" od swego właściciela, jakby chodziło o martwy przedmiot pańszczyzna w Rosji była od czasów Katarzyny II autentycznym niewolnictwem - genialny samouk, sam jeden dokonał dzieła, które w innych warunkach wymagałoby wysiłków niejednego pokolenia: położył podwaliny pod odrodzenie uśpionej świadomości narodowej. Zapewne, poczucie odrębności znajdziemy nawet u pisarzy osiemnastowiecznych, piszących raz po ukraińsku, raz po rosyjsku - u Kapnista, Kotlarewskiego, ale nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego