Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Rzeczpospolita
Nr: 01.29
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2004
za":
1. Istnieją dziś dwa sposoby pojmowania i przeżywania islamu. Pierwszy z nich zakłada potrzebę wyzwolenia się z archaizmu tradycji bez zrywania z religią. Drugi sposób to szukanie "schronienia" w najbardziej reakcyjnym tradycjonalizmie, który miałby być potwierdzeniem muzułmańskiej tożsamości w zglobalizowanym świecie. Francja musiała stwierdzić jasno, którą z tych koncepcji popiera. W szkołach publicznych V Republiki wszelkie symbole religijne, także krzyże, były zawsze zakazane. Toteż zgoda na noszenie chust muzułmańskich byłaby ustępstwem wobec islamskich fundamentalistów. Tego nie można było uczynić.
2. Jest oczywiste, że w państwie demokratycznym nie wolno przystać na obecność symbolu, który oznacza w istocie, i to publicznie, degradowanie
za":<br>1. Istnieją dziś dwa sposoby pojmowania i przeżywania islamu. Pierwszy z nich zakłada potrzebę wyzwolenia się z archaizmu tradycji bez zrywania z religią. Drugi sposób to szukanie "schronienia" w najbardziej reakcyjnym tradycjonalizmie, który miałby być potwierdzeniem muzułmańskiej tożsamości w zglobalizowanym świecie. Francja musiała stwierdzić jasno, którą z tych koncepcji popiera. W szkołach publicznych V Republiki wszelkie symbole religijne, także krzyże, były zawsze zakazane. Toteż zgoda na noszenie chust muzułmańskich byłaby ustępstwem wobec islamskich fundamentalistów. Tego nie można było uczynić.<br>2. Jest oczywiste, że w państwie demokratycznym nie wolno przystać na obecność symbolu, który oznacza w istocie, i to publicznie, degradowanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego