Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nas interesował
jedynie w związku z tezą Nishidy, iż nauki mistrzów zen powinny
być interpretowane z punktu widzenia 'logiki paradoksu'. Dotyczy to także
problemu medytacji w pozycji siedzącej. Zgodnie z 'logiką paradoksu' taka
medytacja nie może prowadzić do przekształcenia 'jaźni jednostkowej'
w 'jaźń oświeconą'.
Krytyka 'zen wyciszonego', którą zapoczątkował Huineng, powołując
się na Sutrę Vimalakirtiego, spowodowała konieczność zdefiniowania
na nowo pojęcia medytacji. Medytacja nie mogła bowiem już być
traktowana jako technika wyciszania myśli, aby doprowadzić do stanu
całkowitego wygaszenia 'jaźni jednostkowej'. Nie znaczy to, że przed
Huinengiem praktykowano wyłącznie 'zen wyciszone'. W naukach Czwartego
Patriarchy, Daoxina, można znaleźć opis medytacji, która
nas interesował <br>jedynie w związku z tezą Nishidy, iż nauki mistrzów zen powinny <br>być interpretowane z punktu widzenia 'logiki paradoksu'. Dotyczy to także <br>problemu medytacji w pozycji siedzącej. Zgodnie z 'logiką paradoksu' taka <br>medytacja nie może prowadzić do przekształcenia 'jaźni jednostkowej' <br>w 'jaźń oświeconą'. <br>Krytyka 'zen wyciszonego', którą zapoczątkował Huineng, powołując <br>się na Sutrę Vimalakirtiego, spowodowała konieczność zdefiniowania <br>na nowo pojęcia medytacji. Medytacja nie mogła bowiem już być <br>traktowana jako technika wyciszania myśli, aby doprowadzić do stanu <br>całkowitego wygaszenia 'jaźni jednostkowej'. Nie znaczy to, że przed <br>Huinengiem praktykowano wyłącznie 'zen wyciszone'. W naukach Czwartego <br>Patriarchy, Daoxina, można znaleźć opis medytacji, która
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego