Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
przyjęty porządek metro-rytmiczny. Passus ten, śpiewany pierwotnie przez sopran, odbija się w końcowych fragmentach pieśni echem skrzypiec i wiolonczeli. I znów zaskakująca konsekwencja w stosowaniu przyjętej symboliki: motyw "muzyki u Boga" został powierzony skrzypcom, zdolnym wzbić się wysoko do góry, a motyw "dźwięków na ziemi" - przyziemnej (dosłownie i w przenośni) wiolonczeli, obracającej się w dużo niższych rejestrach i rejonach.
Nawiązanie do średniowiecznego organum - jednej z pierwszych form europejskiej wielogłosowości - jest w pieśni dość wyraźne. Świadczą o tym równoległe kwinty i kwarty oraz dźwięki stałe (burdonowe), na których tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym
przyjęty porządek metro-rytmiczny. Passus ten, śpiewany pierwotnie przez sopran, odbija się w końcowych fragmentach pieśni echem skrzypiec i wiolonczeli. I znów zaskakująca konsekwencja w stosowaniu przyjętej symboliki: motyw "muzyki u Boga" został powierzony skrzypcom, zdolnym wzbić się wysoko do góry, a motyw "dźwięków na ziemi" - przyziemnej (dosłownie i w przenośni) wiolonczeli, obracającej się w dużo niższych rejestrach i rejonach.<br>Nawiązanie do średniowiecznego organum - jednej z pierwszych form europejskiej wielogłosowości - jest w pieśni dość wyraźne. Świadczą o tym równoległe kwinty i kwarty oraz dźwięki stałe (burdonowe), na których tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego