Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
osobliwości, twierdził, należy patrzeć historycznie jako na właściwość epoki i trybut na jej rzecz. Ważną nowością z zakresu metod krytyki było to, że Coleridge oceniał dzieła pisarza z punktu widzenia całości, nie godził się na krytykę cząstkową poszczególnych elementów (szło przede wszystkim o język i styl), gdyż, jak pisał, można rozważać je tylko z punktu widzenia funkcji spełnianych w obrębie utworu. Język jest jego częścią integralną, nie można traktować go z punktu widzenia obowiązujących w poezji kryteriów "poprawności"; w dramacie obowiązuje odrębna logika, podporządkowana napięciom namiętności - stąd i język odrębny.
Eksponował mistrzostwo Szekspira jako kreatora charakterów (tu bliski był Schleglowi), odsłaniającego
osobliwości, twierdził, należy patrzeć historycznie jako na właściwość epoki i trybut na jej rzecz. Ważną nowością z zakresu metod krytyki było to, że Coleridge oceniał dzieła pisarza z punktu widzenia całości, nie godził się na krytykę cząstkową poszczególnych elementów (szło przede wszystkim o język i styl), gdyż, jak pisał, można rozważać je tylko z punktu widzenia funkcji spełnianych w obrębie utworu. Język jest jego częścią integralną, nie można traktować go z punktu widzenia obowiązujących w poezji kryteriów "poprawności"; w dramacie obowiązuje odrębna logika, podporządkowana napięciom namiętności - stąd i język odrębny.<br>Eksponował mistrzostwo Szekspira jako kreatora charakterów (tu bliski był Schleglowi), odsłaniającego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego