Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
na dudach i niedźwiedź bądź wdrapujący się na żerdź, bądź w kagańcu.
Podczas produkcji masowej korzystano z klocków rzeźbionych przez samych piernikarzy lub przez ludowych snycerzy. Tematy podejmowane przez nich wprowadzały motywy wiejskie, pojawił się więc chłop, sam lub z krowa, czasem w krakowskim stroju, krakowiak na kogucie.
Warsztaty piernikarskie rywalizowały ze sobą, zwiększając liczbę propozycji, np. manufaktura Wesego w Toruniu miała ponad 500 klocków, a nawet małe warsztaty w miasteczkach posiadały po kilkadziesiąt klocków. Wykonane z drewna (lipowego, gruszy, buku) szybko ulegały zniszczeniu i wówczas piernikarze zamawiali nowe, na ich wzór wykonane. "Niektórzy piernikarze z Cieszyna czy Skoczowa zamawiali rzeźbione
na dudach i niedźwiedź bądź wdrapujący się na żerdź, bądź w kagańcu. <br>Podczas produkcji masowej korzystano z klocków rzeźbionych przez samych piernikarzy lub przez ludowych snycerzy. Tematy podejmowane przez nich wprowadzały motywy wiejskie, pojawił się więc chłop, sam lub z krowa, czasem w krakowskim stroju, krakowiak na kogucie. <br>Warsztaty piernikarskie rywalizowały ze sobą, zwiększając liczbę propozycji, np. manufaktura Wesego w Toruniu miała ponad 500 klocków, a nawet małe warsztaty w miasteczkach posiadały po kilkadziesiąt klocków. Wykonane z drewna (lipowego, gruszy, buku) szybko ulegały zniszczeniu i wówczas piernikarze zamawiali nowe, na ich wzór wykonane. &lt;q&gt;"Niektórzy piernikarze z Cieszyna czy Skoczowa zamawiali rzeźbione
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego