Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Zgodnie z 'logiką paradoksu', jedyna zmiana, jaka
ma miejsce w akcie 'oświecenia', to zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, czyli, inaczej mówiąc, przejście od dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania do sprzecznej tożsamości podmiotu i przedmiotu poznania. Z tego powodu praktyka zen różni się od praktyk religijnych, które z zasady mają
prowadzić do samodoskonalenia. Dla podkreślenia tego faktu mistrzowie zen
często negowali istnienie praktyki religijnej zen. Świadczą o tym na przykład
następujące słowa Mazu: "'Droga' nie zawiera praktyki. Jeśli ktoś uważa, że
'drogę' osiąga się dzięki praktyce, taka praktyka przynosi katastrofalne skutki".
Orędownicy 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' odrzucali koncepcję
praktyki polegającej na 'stawaniu się buddą
Zgodnie z 'logiką paradoksu', jedyna zmiana, jaka <br>ma miejsce w akcie 'oświecenia', to zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, czyli, inaczej mówiąc, przejście od dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania do sprzecznej tożsamości podmiotu i przedmiotu poznania. Z tego powodu praktyka zen różni się od praktyk religijnych, które z zasady mają <br>prowadzić do samodoskonalenia. Dla podkreślenia tego faktu mistrzowie zen <br>często negowali istnienie praktyki religijnej zen. Świadczą o tym na przykład <br>następujące słowa Mazu: "'Droga' nie zawiera praktyki. Jeśli ktoś uważa, że <br>'drogę' osiąga się dzięki praktyce, taka praktyka przynosi katastrofalne skutki". <br>Orędownicy 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' odrzucali koncepcję <br>praktyki polegającej na 'stawaniu się buddą
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego