Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Bogurodzicy (zob. szerzej
s. 96). Równocześnie
kompozytor wykorzystując konwencjonalne atrybuty fakturalne mszy cecyliańskich:
odcinki jednogłosowe, deklamacyjne, zdwojenia unisonowe, w sposób pełny inwencji
posługuje się zróżnicowaniem fakturalnym ­ z odcinkami imitacyjnymi z charakterystycznymi,
krótkimi motywami i frazami materiałowymi pieśni. Modalnie koncypowane struktury
brzmieniowe urozmaicane chromatyką, budują wyważony, uroczysty typ ekspresji.
Podobną jednolitość stylu reprezentuje Missa "Gloria Tibi Trinitas" (1929)
na 4-głosowy chór mieszany (z organami ad libitum) Garbusińskiego. Jest to rzadko
pojawiający się w omawianych cyklach typ wielogłosowej mszy chorałowej, w pełnym
tego słowa znaczeniu (zob. szerzej s. 75-76). Ściśle ditoniczne chorałowe frazy
wokalne bądź wywodzące się z estetyki chorału gregoriańskiego
Bogurodzicy (zob. szerzej <br>s. 96). Równocześnie <br>kompozytor wykorzystując konwencjonalne atrybuty fakturalne mszy cecyliańskich: <br>odcinki jednogłosowe, deklamacyjne, zdwojenia unisonowe, w sposób pełny inwencji <br>posługuje się zróżnicowaniem fakturalnym ­ z odcinkami imitacyjnymi z charakterystycznymi, <br>krótkimi motywami i frazami materiałowymi pieśni. Modalnie koncypowane struktury <br>brzmieniowe urozmaicane chromatyką, budują wyważony, uroczysty typ ekspresji.<br> Podobną jednolitość stylu reprezentuje Missa "Gloria Tibi Trinitas" (1929) <br>na 4-głosowy chór mieszany (z organami ad libitum) Garbusińskiego. Jest to rzadko <br>pojawiający się w omawianych cyklach typ wielogłosowej mszy chorałowej, w pełnym <br>tego słowa znaczeniu (zob. szerzej s. 75-76). Ściśle ditoniczne chorałowe frazy <br>wokalne bądź wywodzące się z estetyki chorału gregoriańskiego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego