Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Daito powachlował się wachlarzem. Koho przez chwilę nic nie mówił.
"Czyż ten silny wiatr nie pochodzi z wachlarza?" - zapytał Daito.
Wtedy Koho roześmiał się i powiedział: "Prawie to ujrzałeś, ale w końcu
przegapiłeś".
Według Kennetha Krafta rozmowa ta ma następujące znaczenie. Mistrzowie
zen często nawiązują do esencji (chiń. ti; jap. tai) 'natury buddy' oraz
do jej 'wielkiego funkcjonowania'. W dialogu cytowanym wyżej silny wiatr
symbolizuje nie tylko przejawianie się 'wielkiego funkcjonowania' 'natury
buddy', ale także jej niczym nieograniczoną, pierwotną jakość, której nie
może uchwycić rozróżniający umysł. Daito wachlując się, daje do zrozumienia,
że 'wielkie funkcjonowanie' pojawia się spontanicznie, gdyż wszystko ma
Daito powachlował się wachlarzem. Koho przez chwilę nic nie mówił. <br>"Czyż ten silny wiatr nie pochodzi z wachlarza?" - zapytał Daito. <br>Wtedy Koho roześmiał się i powiedział: "Prawie to ujrzałeś, ale w końcu <br>przegapiłeś". <br>Według Kennetha Krafta rozmowa ta ma następujące znaczenie. Mistrzowie <br>zen często nawiązują do esencji (chiń. ti; jap. tai) 'natury buddy' oraz <br>do jej 'wielkiego funkcjonowania'. W dialogu cytowanym wyżej silny wiatr <br>symbolizuje nie tylko przejawianie się 'wielkiego funkcjonowania' 'natury <br>buddy', ale także jej niczym nieograniczoną, pierwotną jakość, której nie <br>może uchwycić rozróżniający umysł. Daito wachlując się, daje do zrozumienia, <br>że 'wielkie funkcjonowanie' pojawia się spontanicznie, gdyż wszystko ma
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego