Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
możliwość niewybierania żadnego z nich, a to jest możliwe jedynie w 'logice
paradoksu'. Każdy stan pośredni uznany za środek ma swoje przeciwieństwo
i dlatego nie oznacza przekroczenia dualizmu wykluczających się przeciwieństw. O tym, że 'środkową drogą' Buddy Śakyamuniego jest 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość', świadczy fakt, że nie wypowiedział się on ani
twierdząco, ani przecząco w następujących fundamentalnych kwestiach: czy
świat ma swój początek i kres; czy Tathagata istnieje po śmierci; czy ciało
i dusza są identyczne. Odpowiedzią Śakyamuniego było milczenie. Wydaje
się mało prawdopodobne, aby milczenie to miało być po prostu wyrazem
agnostycyzmu. Nie wydaje się też możliwe, aby Śakyamuni, dostąpiwszy
'oświecenia
możliwość niewybierania żadnego z nich, a to jest możliwe jedynie w 'logice <br>paradoksu'. Każdy stan pośredni uznany za środek ma swoje przeciwieństwo <br>i dlatego nie oznacza przekroczenia dualizmu wykluczających się przeciwieństw. O tym, że 'środkową drogą' Buddy Śakyamuniego jest 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość', świadczy fakt, że nie wypowiedział się on ani <br>twierdząco, ani przecząco w następujących fundamentalnych kwestiach: czy <br>świat ma swój początek i kres; czy Tathagata istnieje po śmierci; czy ciało <br>i dusza są identyczne. Odpowiedzią Śakyamuniego było milczenie. Wydaje <br>się mało prawdopodobne, aby milczenie to miało być po prostu wyrazem <br>agnostycyzmu. Nie wydaje się też możliwe, aby Śakyamuni, dostąpiwszy <br>'oświecenia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego