Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
wykładni, która wydaje się nam niezgodna z przebiegiem przytoczonego zdarzenia, nie jest tak naiwna, jakby na pierwszy rzut oka można sądzić. Sens rzekomo naturalny i oczywisty nie jest żadną oczywistością, ale wytworem pewnej kultury czytania, którą można by określić mianem czytania indukcyjnego i empirycznego. Gesta Romanorum stanowią już wprawdzie produkt względnego usamodzielnienia się fabuły i jej oderwania od moralistycznego pretekstu przytoczenia, ale zachowują jeszcze związki ze średniowieczną noematyką, czyli teorią sensów biblijnych.
Rzecz nieco upraszczając i nie wdając się tu w zbyteczne zawiłości, można powiedzieć, że bibliści średniowieczni dzielili sensy Pisma świętego na sens dosłowny (sensus litteralis) i sens duchowy (sensus
wykładni, która wydaje się nam niezgodna z przebiegiem przytoczonego zdarzenia, nie jest tak naiwna, jakby na pierwszy rzut oka można sądzić. Sens rzekomo naturalny i oczywisty nie jest żadną oczywistością, ale wytworem pewnej kultury czytania, którą można by określić mianem czytania indukcyjnego i empirycznego. Gesta Romanorum stanowią już wprawdzie produkt względnego usamodzielnienia się fabuły i jej oderwania od moralistycznego pretekstu przytoczenia, ale zachowują jeszcze związki ze średniowieczną noematyką, czyli teorią sensów biblijnych.<br>Rzecz nieco upraszczając i nie wdając się tu w zbyteczne zawiłości, można powiedzieć, że bibliści średniowieczni dzielili sensy Pisma świętego na sens dosłowny (sensus litteralis) i sens duchowy (sensus
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego