Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
twierdzeniom fizyki klasycznej; o tyle bowiem, o ile dana teoria "poważnie" traktuje poprzednią, tzn. metodologicznie jest zobowiązana korespondencyjnie do niej nawiązywać, wykluczone jest, aby ta ostatnia charakteryzowała się wieloznacznością umożliwiające nowe jej "odczytywanie"; maksymalna jednoznaczność stanowi jeden z ideałów sztuki. Ale jest tak dlatego, że przy zbyt daleko posuniętej niejasności znaczeniowej nauka nie mogłaby funkcjonować praktycznie w scharakteryzowany uprzednio sposób. Gdyby zresztą nawet możliwe było uzyskiwanie nowych teorii za pomocą nowatorskich interpretacji teorii starych, to także i wówczas uzyskany rezultat byłby tworem o zagadkowym stosunku do treści doświadczenia społecznego, nie mógłby zatem kodyfikować czy - tym bardziej - organizować subiektywnego aspektu toku działań
twierdzeniom fizyki klasycznej; o tyle bowiem, o ile dana teoria "poważnie" traktuje poprzednią, tzn. metodologicznie jest zobowiązana korespondencyjnie do niej nawiązywać, wykluczone jest, aby ta ostatnia charakteryzowała się wieloznacznością umożliwiające nowe jej "odczytywanie"; maksymalna jednoznaczność stanowi jeden z ideałów sztuki. Ale jest tak dlatego, że przy zbyt daleko posuniętej niejasności znaczeniowej nauka nie mogłaby funkcjonować praktycznie w scharakteryzowany uprzednio sposób. Gdyby zresztą nawet możliwe było uzyskiwanie nowych teorii za pomocą nowatorskich interpretacji teorii starych, to także i wówczas uzyskany rezultat byłby tworem o zagadkowym stosunku do treści doświadczenia społecznego, nie mógłby zatem kodyfikować czy - tym bardziej - organizować subiektywnego aspektu toku działań
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego