Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jaźń' nie jest przywiązana do niczego, ale jest naturalna
i spontaniczna w każdym momencie i we wszystkich warunkach. Jest
nieskalana, chociaż nie pozostaje w stanie nieskalania".
Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' stan 'oświecenia' oznacza 'absolutnie
sprzeczną samotożsamość' wszelkich przeciwieństw, a więc także przeciwieństwa
myślenia i braku myślenia. Także Masao Abe zwraca uwagę na to, iż
'nie-myślenie' w zen nie jest ani myśleniem, ani antytezą myślenia.
Przekonanie o tym, że można oddzielić się od formy, nie przestając być z nią
związanym, prowadzi do wniosku, iż możliwa jest paradoksalna sytuacja,
kiedy forma istnieje i jednocześnie nie istnieje. Nishida wyraził to samo
przekonanie, podkreślając
jaźń' nie jest przywiązana do niczego, ale jest naturalna <br>i spontaniczna w każdym momencie i we wszystkich warunkach. Jest <br>nieskalana, chociaż nie pozostaje w stanie nieskalania".&lt;/&gt; <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' stan 'oświecenia' oznacza 'absolutnie <br>sprzeczną samotożsamość' wszelkich przeciwieństw, a więc także przeciwieństwa <br>myślenia i braku myślenia. Także Masao Abe zwraca uwagę na to, iż <br>'nie-myślenie' w zen nie jest ani myśleniem, ani antytezą myślenia. <br>Przekonanie o tym, że można oddzielić się od formy, nie przestając być z nią <br>związanym, prowadzi do wniosku, iż możliwa jest paradoksalna sytuacja, <br>kiedy forma istnieje i jednocześnie nie istnieje. Nishida wyraził to samo <br>przekonanie, podkreślając
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego