zbliżenie do ustalonej<br>tradycyjnej normy poprawności;<br>2. gra o wyjście ze stylowych ograniczeń, o rozszerzenie pola twórczych<br>doświadczeń, innymi słowy o to, co dziś nazwalibyśmy prawem do<br>eksperymentu.<br>Przedstawiciele pierwszej strategii cenią perfekcję, drugiej — odwagę;<br>jedni wyżej stawiają artystyczny i obyczajowy konformizm, drudzy<br>wszystko, co przeciw takiemu konformizmowi się zwraca, jedni ťpoziomŤ,<br>drudzy ťniespodziankęŤ, jedni ťsztukęŤ, drudzy to wszystko, co za<br>sztukę nigdy przedtem podawać by się nie ośmielało”.<br><br>Wśród klientów rodzimych antykwariatów i domów aukcyjnych zdają się<br>przeważać zwolennicy pierwszej opcji. Stąd — większe powodzenie<br>nieskazitelnych kontynuatorów realizmu i akademizmu nad prekursorami<br>modernizmu czy epigonów modernizmu nad równolegle