Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
nadmiernej wystawności obrzędów i czysto zewnętrznej, spektakularnej stronie praktyk religijnych.
Równocześnie wyznawał zasadę wolności i równości ludzi, był zwolennikiem idei francuskich encyklopedystów, ale odrzucał zdecydowanie tezę Helwecjusza, że pobudką wszelkiego działania jest miłość własna, a miarą wszelkich ocen interes osobisty. Z drugiej strony wszakże pozostawał w opozycji do tradycjonalizmu Louis Gabriel Ambroise de Bonalda, Joseph de Maistre'a i HuguesFélicité Robert de Lamennais'go, dla których ciągłość systemów i sposobów myślenia była jedynym kryterium prawdy w poznaniu oraz słuszności w działaniu. W ogóle, w większości wypadków wybierał rozwiązania kompromisowe.
Cechowała go także jako człowieka i uczonego lojalność wobec poprzedników, mistrzów i wzorów, a
nadmiernej wystawności obrzędów i czysto zewnętrznej, spektakularnej stronie praktyk religijnych.<br> Równocześnie wyznawał zasadę wolności i równości ludzi, był zwolennikiem idei francuskich encyklopedystów, ale odrzucał zdecydowanie tezę Helwecjusza, że pobudką wszelkiego działania jest miłość własna, a miarą wszelkich ocen interes osobisty. Z drugiej strony wszakże pozostawał w opozycji do tradycjonalizmu Louis Gabriel Ambroise de Bonalda, Joseph de Maistre'a i HuguesFélicité Robert de Lamennais'go, dla których ciągłość systemów i sposobów myślenia była jedynym kryterium prawdy w poznaniu oraz słuszności w działaniu. W ogóle, w większości wypadków wybierał rozwiązania kompromisowe.<br> Cechowała go także jako człowieka i uczonego lojalność wobec poprzedników, mistrzów i wzorów, a
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego