mianem 'prawdy nieokreślonej' <br>(chiń. fei'anlidi; jap. hianryutai), czyli takiej, która nie może stać się <br><page nr=74><br>przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić ani za pomocą <br>negacji, ani afirmacji. Z punktu widzenia logiki formalnej negacja negacji <br>prowadzi do afirmacji (-/-A/ = A), ale to znaczyłoby, że 'pustka', która <br>neguje negację, nie może negować afirmacji. Tymczasem 'prawdziwa pustka' <br>musi być negacją zarówno afirmacji, jak i negacji. 'Prawdziwa pustka' nie <br>może być więc ani bytem, ani niebytem. <br>Do pojęcia 'pustki', która nie jest ani bytem, ani niebytem, nawiązywał <br>także Czwarty Patriarcha zen, Daoxin, który nauczał:<q> "Kiedy początkujący <br>adept widzi 'pustkę', jest to widzenie 'pustki', a nie