Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jap. shujo) nie są istotami
czującymi i dlatego są istotami czującymi".
Muso Soseki zaś nauczał: "Nieprawdą jest, że nieskalane i skalane są tym
samym, i nieprawdą jest, że skalane i nieskalane różnią się od siebie".
Mistrzowie zen najczęściej stosują skrócony schemat 'logiki paradoksu'
(A = nie-A), według którego dwa przeciwne elementy są tożsame. Schemat
ten określany jest mianem 'obie strony stanowią jedność' (jap. ryo sai-issai).
W wielu wypadkach 'logika paradoksu' ukryta jest w strukturze zdania
i najpierw należy ją wydobyć, aby określić, do jakiego typu należy dany sąd.
Na przykład w pytaniu: "Czym jest twoje pierwotne oblicze, które istniało,
zanim
jap. shujo) nie są istotami <br>czującymi i dlatego są istotami czującymi". <br>Muso Soseki zaś nauczał: "Nieprawdą jest, że nieskalane i skalane są tym <br>samym, i nieprawdą jest, że skalane i nieskalane różnią się od siebie". <br>Mistrzowie zen najczęściej stosują skrócony schemat 'logiki paradoksu' <br>(A = nie-A), według którego dwa przeciwne elementy są tożsame. Schemat <br>ten określany jest mianem 'obie strony stanowią jedność' (jap. ryo sai-issai). <br>W wielu wypadkach 'logika paradoksu' ukryta jest w strukturze zdania <br>i najpierw należy ją wydobyć, aby określić, do jakiego typu należy dany sąd. <br>Na przykład w pytaniu: "Czym jest twoje pierwotne oblicze, które istniało, <br>zanim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego