Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wszystkich fenomenów', jak to
czynili przedstawiciele szkoły huayan (jap. kegon), wyrażali prawdę o paradoksowej strukturze rzeczywistości na konkretnych przykładach (na przykład
"most płynie, a woda nie płynie"). Sądy paradoksowe są uważane za
najbardziej naturalny opis rzeczywistości 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'
doświadczanej w akcie 'oświecenia'. W filozofii zen takie pojęcia jak

'najwyższa mądrość' czy 'natura buddy' należy traktować jako pośrednie
znaki paradoksowe, ponieważ są one definiowane przez sądy paradoksowe.
Pojęcia te wskazują na różne aspekty rzeczywistości, będącej 'absolutnie
sprzeczną samotożsamością'.
Nishida uważał, że utożsamienie przez mistrzów zen 'jaźni zwyczajnej'
i 'jaźni oświeconej' świadczy najlepiej o tym, iż 'logika paradoksu' nie
zastępuje logiki klasycznej
wszystkich fenomenów', jak to <br>czynili przedstawiciele szkoły huayan (jap. kegon), wyrażali prawdę o paradoksowej strukturze rzeczywistości na konkretnych przykładach (na przykład <br>"most płynie, a woda nie płynie"). Sądy paradoksowe są uważane za <br>najbardziej naturalny opis rzeczywistości 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' <br>doświadczanej w akcie 'oświecenia'. W filozofii zen takie pojęcia jak <br>&lt;page nr=315&gt;<br>'najwyższa mądrość' czy 'natura buddy' należy traktować jako pośrednie <br>znaki paradoksowe, ponieważ są one definiowane przez sądy paradoksowe. <br>Pojęcia te wskazują na różne aspekty rzeczywistości, będącej 'absolutnie <br>sprzeczną samotożsamością'. <br>Nishida uważał, że utożsamienie przez mistrzów zen 'jaźni zwyczajnej' <br>i 'jaźni oświeconej' świadczy najlepiej o tym, iż 'logika paradoksu' nie <br>zastępuje logiki klasycznej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego