Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
jest wzorcowym, podstawowym, a właściwie całym stosunkiem człowieka do świata, a religijność wypadło by rozumieć jako życie w myśl założenia, że tak nie jest, że religia to tylko, by tak rzec, pewna sytuacja lokalna, a nie uniwersalna. Jeśli zgodzić się na tę terminologię, trzeba powiedzieć, że u źródeł Kołakowskiego zainteresowania religią tkwi głęboka religijność.
Psychologicznie czy historycznie można oczywiście wyjaśniać powstanie takiej książki, jak "Świadomość religijna i więź kościelna" okolicznością, że Autor nie mógł zająć się opisem podobnego zjawiska w obrębie marksizmu (co zrobił w "Głównych nurtach marksizmu", gdy znalazł się na Zachodzie). Ale wyjaśnienie odsyłające do religijności jako głębszego impulsu
jest wzorcowym, podstawowym, a właściwie całym stosunkiem człowieka do świata, a religijność wypadło by rozumieć jako życie w myśl założenia, że tak nie jest, że religia to tylko, by tak rzec, pewna sytuacja lokalna, a nie uniwersalna. Jeśli zgodzić się na tę terminologię, trzeba powiedzieć, że u źródeł Kołakowskiego zainteresowania religią tkwi głęboka religijność.<br> Psychologicznie czy historycznie można oczywiście wyjaśniać powstanie takiej książki, jak "Świadomość religijna i więź kościelna" okolicznością, że Autor nie mógł zająć się opisem podobnego zjawiska w obrębie marksizmu (co zrobił w "Głównych nurtach marksizmu", gdy znalazł się na Zachodzie). Ale wyjaśnienie odsyłające do religijności jako głębszego impulsu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego