z partiami wokalnymi, np. w tworzeniu <br>kulminacji, na gruncie różnych typów narracji,<br> wstępy, epizody i interwencje instrumentalne jako momenty odprężenia, bądź <br>pogłębienia ekspresji,<br> różnicowanie typów ekspresji aż do wprowadzania ekspresji dramatycznej,<br> wykorzystywanie form samodzielnych i partii ensemblowych,<br> tworzenie formy szeregowej.<br> Elementy te zostały użyte bardzo indywidualnie w wymienionych cyklach, co wiąże <br>się z silnym zróżnicowaniem języka muzycznego. Stanowią jednak niewątpliwie <br>wyróżniki stylu tych cykli, rozpatrywane zwłaszcza w kontekście problematyki <br>Wort-Ton.<br>Missa Pontificalis (1930) i Requiem (1930) Maliszewskiego<br> Missa Pontificalis cykl przedsoborowy dedykowany papieżowi Piusowi XI, mogła <br>być pomyślana jako msza liturgiczna. Z liturgicznego bowiem punktu widzenia <br>msza pontyfikalna reprezentuje najbardziej