Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
go nawet na Syberii.
Wiele przemawia za tym, że wzór ikonograficzny Chrystus w ciemnicy, występujący u naszych wschodnich sąsiadów, w guberni permskiej, mógł mieć podobny rodowód. Zesłańcy zabierali przecież ze sobą to, co mieli najdroższego, więc i rzeźby, wizerunek Frasobliwego, Matki Boskiej.
Doskonałość formy figur wiązała się z masowym ich wyrobem, z powtarzalnością, która tak w przypadku Matki Boskiej Skępskiej, jak w ogóle w sztuce

ludowej prowadziła do doskonałości wyrobu, szlifowania jego formy. Inaczej wyglądała ta sprawa w rzeźbach tworzonych przez domorosłych świątkarzy, skazanych w znacznym stopniu na własna intuicję i konieczność radzenia sobie z zapamiętanym wzorem.
W rzeźbach tworzonych bez
go nawet na Syberii. <br>Wiele przemawia za tym, że wzór ikonograficzny Chrystus w ciemnicy, występujący u naszych wschodnich sąsiadów, w guberni permskiej, mógł mieć podobny rodowód. Zesłańcy zabierali przecież ze sobą to, co mieli najdroższego, więc i rzeźby, wizerunek Frasobliwego, Matki Boskiej. <br>Doskonałość formy figur wiązała się z masowym ich wyrobem, z powtarzalnością, która tak w przypadku Matki Boskiej Skępskiej, jak w ogóle w sztuce<br>&lt;page nr=59&gt;<br> ludowej prowadziła do doskonałości wyrobu, szlifowania jego formy. Inaczej wyglądała ta sprawa w rzeźbach tworzonych przez domorosłych świątkarzy, skazanych w znacznym stopniu na własna intuicję i konieczność radzenia sobie z zapamiętanym wzorem. <br>W rzeźbach tworzonych bez
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego