Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Jednak porównanie
to jest pomocne w uświadomieniu sobie różnicy między transformacją jednego
elementu w inny element (na przykład zmiany kwadratu w ostrosłup) a zmianą
wynikłą jedynie na skutek zmiany punktu postrzegania danego elementu.
2.1.1. AFIRMACJA 'JAŹNI ZWYCZAJNEJ'
Zdaniem Nishidy najważniejszym argumentem świadczącym o tym, iż
w 'oświeceniu' nie zachodzi transformacja 'jaźni jednostkowej' w 'stan
buddy', stanowiący jej przeciwieństwo, jest teoria tożsamości 'oświecenia'
i 'jaźni zwyczajnej' w naukach mistrzów zen. Twierdzenie, że 'jaźń jednostkowa'
jest 'buddą' nabiera zdecydowanie paradoksalnego sensu, gdy 'jaźń
jednostkowa' jest wyraźnie określana mianem 'jaźni zwyczajnej'.
'Jaźń zwyczajna' to 'jaźń jednostkowa', która myśli, czuje i wartościuje,
ponieważ
Jednak porównanie <br>to jest pomocne w uświadomieniu sobie różnicy między transformacją jednego <br>elementu w inny element (na przykład zmiany kwadratu w ostrosłup) a zmianą <br>wynikłą jedynie na skutek zmiany punktu postrzegania danego elementu. <br>&lt;tit&gt;2.1.1. AFIRMACJA 'JAŹNI ZWYCZAJNEJ'&lt;/&gt; <br>Zdaniem Nishidy najważniejszym argumentem świadczącym o tym, iż <br>w 'oświeceniu' nie zachodzi transformacja 'jaźni jednostkowej' w 'stan <br>buddy', stanowiący jej przeciwieństwo, jest teoria tożsamości 'oświecenia' <br>i 'jaźni zwyczajnej' w naukach mistrzów zen. Twierdzenie, że 'jaźń jednostkowa' <br>jest 'buddą' nabiera zdecydowanie paradoksalnego sensu, gdy 'jaźń <br>jednostkowa' jest wyraźnie określana mianem 'jaźni zwyczajnej'. <br>'Jaźń zwyczajna' to 'jaźń jednostkowa', która myśli, czuje i wartościuje, <br>ponieważ
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego