Shakespeare
Korpus Języka Polskiego PWN
Autentyczne przykłady użycia w piśmie i mowie zgromadzone w Korpusie
- ... jest właściwy filmowi tryb narracji. W tym też widzę pokrewieństwo Shakespeare'a z filmem. Ryszard III jest bardzo teatralny, ale dzięki owej...
- ... nie umie się obejść. Teatr staje się bezradny wobec nagłości Shakespeare'a. I albo gubi się w opisowości, albo ucieka w abstrakcję...
- ... jest intuicja naszych reżyserów, jak w gruncie rzeczy nie rozumieją Shakespeare'a widać to najlepiej na przykładzie Ryszarda III. Kiedy dyskutowano nad...
- ... zmiażdżyć. Ryszard maleje. Wiąże się to zresztą z całą historiozofią Shakespeare'a.
DYGAT: Dochodzimy do pytania, które padło poprzednio: na czym polega...
- ... pokazać jakie są podstawowe elementy "filmowości" Shakespeare'a. Po pierwsze - tekst Shakespeare'a jest bardziej podobny do współczesnego scenariusza filmowego niż do dzisiejszej...
- ... naiwne wydają nam się dzisiaj oceny i interpretacje kronik historycznych Shakespeare'a, dane przez wiek XIX. Ryszard III nie jest dla nas...
- ... robi historię. Zaglądamy mu, jak mówiłem, przez ramię. Ale genialność Shakespeare'a widać dopiero w piątym akcie Ryszarda. Scena się oddala, Ryszard...
- ... i podziw, że musi być wspaniałym mężczyzną. Ryszard III u Shakespeare'a - i historyczny - ma dwadzieścia lat, kiedy zaczyna walkę o koronę...
- ... zgromadzeniem realiów i szczegółów, z ciągłością psychologiczną stanów bohatera, jest Shakespeare'owi zupełnie obce. Wybuch zazdrości, miłość od pierwszego wejrzenia, wstrząśnięcie państwem...
- ... Pod tym względem bardziej jesteśmy podobni do elżbietan, bardziej bliscy Shakespeare'owi niż osiemnastowiecznej i dziewiętnastowiecznej tradycji teatralnej.
TOEPLITZ: W tym, co... - ... Ryszarda III jest tutaj szczególnie znamienny.
TOEPLITZ: Mówiąc o "filmowym Shakespearze" trzeba też chyba wspomnieć o przedstawieniu Tytusa Andronicusa, tym teatrze...