Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
recenzje, są nimi obszerne rozprawy, a także - monografie, tak pisarzy polskich, jak obcych, np. Ibsena. To właśnie w portrecie jako podstawowej formie wypowiedzi krytycznej skupiają się główne właściwości tej krytyki, czyniącej z podmiotu autorskiego miarę wszechrzeczy w literaturze i - zarazem - pierwszy i najbardziej oczywisty przedmiot zainteresowania. Przejawiała się w tym niekwestionowana konsekwencja, wyciągnięto wnioski z koncepcji ekspresyjnej, o wyrażaniu najlepiej mówić wtedy, gdy przedmiotem dociekań nie jest taki czy inny fragment dzieła, nie jest taka czy inna strona działalności danego pisarza, ale on i jego dzieło jako totalność. Ekspresyjnie pojmowanemu portretowi krytycznemu sprzyjała także postawa empatyczna, skoro wczuwanie się nie było
recenzje, są nimi obszerne rozprawy, a także - monografie, tak pisarzy polskich, jak obcych, np. Ibsena. To właśnie w portrecie jako podstawowej formie wypowiedzi krytycznej skupiają się główne właściwości tej krytyki, czyniącej z podmiotu autorskiego miarę wszechrzeczy w literaturze i - zarazem - pierwszy i najbardziej oczywisty przedmiot zainteresowania. Przejawiała się w tym niekwestionowana konsekwencja, wyciągnięto wnioski z koncepcji ekspresyjnej, o wyrażaniu najlepiej mówić wtedy, gdy przedmiotem dociekań nie jest taki czy inny fragment dzieła, nie jest taka czy inna strona działalności danego pisarza, ale on i jego dzieło jako totalność. Ekspresyjnie pojmowanemu portretowi krytycznemu sprzyjała także postawa empatyczna, skoro wczuwanie się nie było
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego