Co utrudnia naukę, czyli o składni podmiotu szeregowego

 
Co utrudnia naukę, czyli o składni podmiotu szeregowego
15.07.2019
Proszę o informację, jak prawidłowo powinnam napisać: Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudnia naukę czy Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudniają naukę.
Bardzo dziękuję za fachową pomoc. Bajka
Mamy tu do czynienia z tzw. podmiotem szeregowym, czyli takim, który jest złożony z kilku (tu: dwóch) elementów współrzędnych. Jeśli elementy te są połączone spójnikiem łącznym – a tak dzieje się w przywołanych przez Panią zdaniach (mamy tu spójnik i), to orzeczenie powinno wystąpić w liczbie mnogiej (np. Pamięć o tych wydarzeniach i ich żywe wspomnienie utrudniały uporanie się z traumą, Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudniają naukę). Jeśli jednak elementy te są rzeczownikami abstrakcyjnymi mającymi ten sam rodzaj gramatyczny (a tak się dzieje w analizowanym wypadku), to orzeczenie może przybrać formę liczby pojedynczej (Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudnia naukę). Inaczej mówiąc – poprawne są obie zaproponowane przez Panią wersje.
Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego

Młodzieżowe Słowo Roku 2020

Przyłącz się do V edycji plebiscytu PWN i zgłoś swoją propozycję.
UWAGA! Zgłoszone słowo nie musi być nowe, slangowe, ani najczęstsze. Doceniamy istotność tematu oraz kreatywność języka!
Powiedz o plebiscycie swoim znajomym.

Głosy można oddawać do
30 listopada 2020 r.

Wyślij
Weź udział w akcji „Młodzieżowe Słowo Roku 2020”!