Co utrudnia naukę, czyli o składni podmiotu szeregowego

Co utrudnia naukę, czyli o składni podmiotu szeregowego
15.07.2019
15.07.2019
Proszę o informację, jak prawidłowo powinnam napisać: Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudnia naukę czy Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudniają naukę.
Bardzo dziękuję za fachową pomoc. Bajka
Mamy tu do czynienia z tzw. podmiotem szeregowym, czyli takim, który jest złożony z kilku (tu: dwóch) elementów współrzędnych. Jeśli elementy te są połączone spójnikiem łącznym – a tak dzieje się w przywołanych przez Panią zdaniach (mamy tu spójnik i), to orzeczenie powinno wystąpić w liczbie mnogiej (np. Pamięć o tych wydarzeniach i ich żywe wspomnienie utrudniały uporanie się z traumą, Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudniają naukę). Jeśli jednak elementy te są rzeczownikami abstrakcyjnymi mającymi ten sam rodzaj gramatyczny (a tak się dzieje w analizowanym wypadku), to orzeczenie może przybrać formę liczby pojedynczej (Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudnia naukę). Inaczej mówiąc – poprawne są obie zaproponowane przez Panią wersje.
Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego