Co utrudnia naukę, czyli o składni podmiotu szeregowego

Co utrudnia naukę, czyli o składni podmiotu szeregowego
15.07.2019
15.07.2019
Proszę o informację, jak prawidłowo powinnam napisać: Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudnia naukę czy Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudniają naukę.
Bardzo dziękuję za fachową pomoc. Bajka
Mamy tu do czynienia z tzw. podmiotem szeregowym, czyli takim, który jest złożony z kilku (tu: dwóch) elementów współrzędnych. Jeśli elementy te są połączone spójnikiem łącznym – a tak dzieje się w przywołanych przez Panią zdaniach (mamy tu spójnik i), to orzeczenie powinno wystąpić w liczbie mnogiej (np. Pamięć o tych wydarzeniach i ich żywe wspomnienie utrudniały uporanie się z traumą, Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudniają naukę). Jeśli jednak elementy te są rzeczownikami abstrakcyjnymi mającymi ten sam rodzaj gramatyczny (a tak się dzieje w analizowanym wypadku), to orzeczenie może przybrać formę liczby pojedynczej (Słaba pamięć świeża i osłabiona pamięć trwała utrudnia naukę). Inaczej mówiąc – poprawne są obie zaproponowane przez Panią wersje.
Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę

Znaleziono w książkach Grupy PWN

Trwa wyszukiwanie...  
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego